Hyvät ystävät! – Joni Skiftesvikin tervehdys Kirjailijaliiton kevätkokoukseen

Joni Skiftesvik, kuva Tomi Kontio

Kirjailijaliiton vuoden 2020 tunnustuspalkinto myönnettiin kirjailija Joni Skiftesvikille liiton kevätkokouksessa 2.9.2020. Kirjailija itse ei päässyt henkilökohtaisesti paikalle tilaisuuteen, mutta oheinen tervehdys välitti lämpimät kiitokset Oulusta kaikille kollegoille.

Skiftesvikille myönnetty palkinto on arvoltaan 10 000 euroa. Palkinto myönnetään tunnustuksena kirjailijan tähänastisesta tuotannosta sekä työstä suomalaisen kirjallisuuden hyväksi. Lämpimät onnittelut!

Hyvät ystävät!

Jotta pääasia ei unohtuisi tai jäisi epäselväksi, sanon heti alkuunsa, että olen erittäin iloinen ja otettu saamastani Suomen Kirjailijaliiton tunnustuspalkinnosta, kiitos siitä!

Meidän kaikkien tuntema kunnon sotamies Svejk sanoi, ettei ole hienompaa hetkeä kuin on se, kun kunniamerkkivankkurit pysähtyvät kohdalle eivätkä katoa siitä, vaikka kuinka räpyttelisi silmiään.

Muuan toinen kuuluisuus, jonka nimen jätän tällä kertaa mainitsematta, opasti minua aloittelevaa kirjailijaa aikoinaan sellaista hetkeä varten, jolloin minua ehkä jostakin syystä muistettaisiin palkinnolla.

– Älä missään nimessä ala silloin vähätellä ansioitasi, vaikka haluaisit olla kuinka vaatimaton, hän painotti. –  Älä sano, että tämä on kyllä aivan liikaa, enhän minä olisi tällaista palkintoa ansainnut. Jos noin ajattelemattomasti sanot, loukkaat palkinnon jakajia ja moitit heidän kykyään tehdä oikeita päätöksiä. Ja kukapa tietää, vaikka joku ihan tosissaan rupeaisi miettimään, tuliko palkinto sittenkään annetuksi oikealle henkilölle.

– Ainoa oikea tapa ottaa palkinto vastaan on kovasti kiittää ja tunnelman keventämiseksi silmää vinkaten voi vielä todeta, että kylläpä teette viisaita päätöksiä.

Näin minua neuvoi vanhempi kollega.

Kiitän lämpimästi Suomen Kirjailijaliittoa kunniamerkkivankkureiden liikkumisesta Oulun suunnalla ja pysähtymisestä kohdalleni.

Ystävällisesti, kaunista syksyä toivottaen
Joni Skiftesvik